وبلاگ تخصصی آفی

ارائه مطالب تخصصی آفی

وبلاگ تخصصی آفی

ارائه مطالب تخصصی آفی

  • ۰
  • ۰

ارتودنسی سرامیکی چیست : یکی از روش های ترمیمی دندان محسوب می شود که تمامی مراحل انجام شده در آن شبیه به ارتودنسی معمولی است. فرق این روش با انواع دیگر ارتودنسی این است که در آن از بریس های سرامیکی برای هماهنگی دندان ها استفاده می شود. این بریس ها ظاهر جذابی داشته و درخشندگی بالایی هنگام نصب روی دندان ها ایجاد می کنند.

هدف نهایی در تمامی روش های ارتودنسی، نظم و ترتیب در دندانهاست. اکثرا توصیه می شود تا برای حفظ سلامت دندان ها از براکت های فلزی استفاده گردد. اما نصب چنین براکت هایی سبب ایجاد ظاهری ژولیده و نامناسب برای دندان ها شده که سلیقه افراد نبوده و اصلاح طرح لبخند را نیز دچار مشکل می کند. بیشتر بیماران استفاده از چنین براکت هایی را دوست نداشته و همین عامل مهم سبب شکل گیری روش هایی چون ارتودنسی سرامیکی شده است. معمولا سیم های ارتودنسی در این روش از جنس نقره هستند.

جزئیات این روش

 

برای ساخت براکت های این روش، بیشتر از آلیاژهای سرامیکی همراه با ترکیبات رزینی استفاده می شود. ترکیب این مواد باهم سبب پیدایش ساختار جدیدی خواهد شد که از آن برای پرکردن دندان  بهره می برند. معمولا این ترکیبات از شفافیت بالایی برخوردار هستند و رنگ زمختی ندارند. البته براکت های سرامیکی به دلیل سختی بالایی که دارند، به راحتی دچار شکست می شوند.

بنابراین افرادی که ارتودنسی سرامیکی انجام می دهند، باید مواظب باشند تا فشار ناگهانی به براکت های ارتودنسی وارد نشود. اکثر افرادی که ارتودنسی سرامیکی انجام می دهند، دندان هایی قوی دارند. در کودکان توصیه می شود تا دندان های دائمی هنوز رشد کاملی نداشته باشند، از این روش برای ارتودنسی دندان ها استفاده نشود، چراکه همزمان با رشد دندان ها فشار زیادی متحمل براکت های نصب شده خواهد شد که در نهایت سبب شل شدن آن ها می گردد. بیشتر برای بزرگسالان چنین روش هایی پیشنهاد می شود. 

مزایای ارتودنسی سرامیکی

 

بزرگترین مزیت این روش آن است که براکت های نصب شده روی دندان توسط افراد دیگر قابل مشاهده نیست. بنابراین از این نظر شباهت زیادی به ارتودنسی نامرئی دارد. همچنین این عامل سبب می شود تا با دیده نشدن براکت ها روی دندان، زیبایی ظاهر دهان به خوبی حفظ گردد. در برخی موارد برای تجلی جذابیت بصری از رنگ های مختلف برای براکت های سرامیکی استفاده خواهد شد. یکی از مواردی که باعث اختلال در روند تصویربرداری می شود، استفاده از براکت های فلزی روی دندانهاست، نصب براکت های سرامیکی باعث رفع چنین مشکلاتی شده است.

معایب

 

 هزینه انجام ارتودنسی سرامیکی نسبت به سایر روش های این حوزه بیشتر بوده و علت آن گران بودن جنس متریال های به کار رفته برای ساخت براکت ها و سیم های ارتودنسی است. معمولا هزینه انجام این روش دو برابر ارتودنسی معمولی تخمین زده می شود. براکت های سرامیکی از نظر اندازه و ضخامت بزرگتر از روش های معمولی ساخته می شوند.

اندازه بیشتر بریس ها باعث می شود تا فرایند مسواک زدن و جویدن کمی سخت تر از قبل شده و در اثر فشار زیادی که به براکت ها وارد می شوند، سیم های ارتودنسی پس از مدتی از هم گسسته گردند. در موارد دیگر برخی حساسیت های دندانی را به دنبال دارد. سرامیک ها دارای شکندگی بالایی هستند و از ظرافت خاصی برخودار هستند و ممکن است با ضربه ای دچار ، همین باعث شده تا دوام براکت های سرامیکی کمتر از براکت های فلزی باشد.

مال اکلوژن

 

درصد زیادی از افراد ممکن است دچار مال اکولوژن در ترتیب دندان های خود باشند، اما بیشتر آن ها از این ناهنجاری در دهان خود آگاهی نداشته و به مرور زمان ممکن است این حالت تشدید پیدا کند. وجود این نوع بی نظمی در دندان ها تاثیر چندانی روی سلامت آن ها نداشته و مشکلی جدی برای دندان های فرد ایجاد نخواهد کرد. درمان مال اکولوژن زمانی اهمیت پیدا می کند که میزان نامرتبی و ناهماهنگی در دندان ها به وضوح قابل مشاهده است که در این موارد متخصص انجام آن را لازم و ضروری می داند.

فقط به وسیله انواع روش های ارتودنسی می توان این نوع مشکلات دندانی را برطرف نمود. در بعضی موارد نادر ممکن است ارتودنتیست از جراحی فک کمک بگیرد. در اصطلاح به این گونه عمل ها ارتوگناتیک می گویند. در صورت عدم توجه به تشدید این مسئله ممکن می باشد در آینده عوارض های شدیدتری برای دندان ها به وجود آید. بنابراین در اسرع وقت به چنین مشکلاتی رسیدگی کنید.

علائم ظاهری مال اکلوژن

 

  1. جابه جایی نادست فک ها نسبت به هم
  2. عدم تراز دندان ها نسبت به یکدیگر
  3. نوک زبانی صحبت کردن از مشکلاتی است که مال اولوژن می تواند ایجاد کند.
  4. جویدن های ناقص سبب می شوند فرایند بلع به طور کامل انجام نشود.
  5. در بعضی موارد در اثر تشدید مال اکولوژن مشکلاتی در تنفس ایجاد خواهد شد.
  6. به دلیل موقعیت نادرست یکی از فک ها، دهان باز مانده و این عمل کاملا غیر ارادی صورت می گیرد.
  7. همچنین تشدید در مال اکولوژن سبب پوسیدگی دندان های نیش خواهد شد.
  • ۰۰/۱۲/۰۲
  • آفی شیرازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی